Мій опис досвіду роботи



2019-2020 навчальний рік
Опис   власного педагогічного досвіду
Тельнюк Тетяни Володимирівни,
педагога-організатора
Української загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №12
Селидівської міської ради, Донецької області
«Діджиталізована система роботи педагога-організатора як засіб формування ціннісних ставлень особистості»
Спілкування, активна діяльність на благо міста,
участь в проектах та заходах, підтримка батьків та вчителів
 – це є залог успіху впевненості дитини-підлітка…

    Свою педагогічну діяльність як педагог-організатор офіційно я розпочала у 2018 році. Але з 2012 року я була волонтером-організатором всіх шкільних та міських свят. Ще з дитинства в мене виходило організовувати дітей в своєму дворі. Ми складали вірші, пісні, створювали танці і виступали на своїх «дворових концертах». За час роботи я бралась за створення все нових і нових заходів. І тепер я вже молодіжний працівник, який працює не тільки для школи, а й для молоді всього міста.
    У сучасному світі технологій для організатора відкривається багато можливостей. Не треба більше перемотувати касети, робити декорації, готуватися за два місяці до заходу, адже зараз є товариші-помічники – технології. Я діджиталізую свою школу. Використовую проектори, телебачення, комп’ютери, звукове безпровідне обладнання.
    Окрім розважальної функції, заходи мають більш важливі складові впливу на естетичне виховання школярів, формують пізнавальну і комунікативну компетентність учнів, виховують естетичні смаки, здатність сприймати прекрасне. Саме на тренінгах формуються інтелектуальні, морально-етичні, духовні, патріотичні якості  підростаючого покоління через спілкування, вправи на командо утворення, ігри. Діджиталізація має бути присутньою в усіх школах, бо з корисної, але не дуже веселої інформації можна зробити пізнавальний квест, зняти відео, взяти інтерв’ю. Тому діджиталізацію  вважаю ефективним засобом у формуванні ціннісних ставлень особистості. В наш прагматичний час ця проблема є актуальною.
    Мета моєї роботи – це формування ціннісних ставлень особистості, розвиток креативного, дивергентного мислення та творчих здібностей; виховання патріотичного стилю, смаку учнів, формування комунікативної культури, дослідження впливу сучасних технологій на школярів.
           Щоб досягти мети,  треба реалізувати завдання:
- зацікавити учнів корисним використанням технологій;
- підвищити  активність учнівського самоврядування;
- розширити межі самостійної діяльності учнівського самоврядування;
- урізноманітнити форми подання інформації, типів заходів;
- розкрити творчий учнівський потенціал;
- створити вільний емоційний простір на заходах;
- активізувати освітній процес за рахунок посилення діджиталізації;
- вдосконалити здійснення  міжпредметних зв’язків;
- застосовувати сучасні прийоми та методи;
- забезпечити зворотній зв’язок, можливість рефлексії.
  Отже, ідея мого досвіду полягає у спробі популяризації методу «Діджиталізація»; виробленні такої стратегії  використання  певних інноваційних та традиційних технологій в цифрову інформацію, що зацікавить учнів, зробить будь-яку форму заходу захоплюючим, хвилюючим, яскравим, емоційно насиченим, сучасним. Дасть розвиток стратегічним, командним, комунікабельним навичкам.
Науково-теоретичне обґрунтування обраної теми
  Серед пріоритетів 2019-го року в Міністерстві освіти та науки України стоїть діджиталізація системи освіти. Готуються електронні підручники, онлайн-курси педагогів. «Традиційне навчання з цифровими технологіями це не тренд, а вимога часу. Всі зміни, які відбуваються в суспільстві, відображаються в освіті. В минулому столітті у нас було індустріальне суспільство, і освіта була заточена під ту епоху. ХХІ століття у нас інформаційне, тому, безумовно, освіта має пристосовуватись і повинна забезпечувати сучасні запити»[5].     
Практична значущість досвіду
    Аналіз сучасної теорії і практики педагогічної освіти показав, що проблема оцифровування тільки почала свою роботу. Всі організації в Європі та Україні роблять великий акцент на вивченні та впровадженні саме цієї проблеми. І хоча МОН України почало роботу оцифровування ще з 2017 року, то до вчителів ця тема дійшла тільки з 2019 року. Робота в даному  напрямку  спрощує доступ до інформації, скоротить час на розв’язання проблеми, це можливості для мережевої взаємодії з батьками, дасть нові форми роботи з учнями та вчителями педагогам-організаторам та вчителям.
          Технологія  реалізації провідної педагогічної ідеї досвіду та її складових
      Діджиталізація проявляється через урізноманітнення форм та методів організації заходів,   осучаснення програми через додатки, інтернет,  подолання формалізму.
      Працюючи заради активізації учнів, намагаюсь йти в ногу з часом, вивчаю сучасні програми монтажу, мобільні додатки, нові форми презентації виступів, які впливають на роботу з школярами. Адже сучасного школяра потрібно постійно зацікавлювати, а на моєму досвіді, його зацікавлює використання технологій, проведення майстер-класів, щодо вивчення певних комп’ютерних програм. Робота педагога-організатора, його вплив на школяра-підлітка – це невід’ємна частина соціального життя, його життєвої позиції. Як показують рейтинги професій, які будуть затребувані та добре оплачувані в майбутніх роках – це професії з використанням сучасних технологій, до чого на сьогодні прагне молодь.  
      В своїй практичній діяльності я постійно шукаю, вигадую і використовую нові форми заходів.  Головною метою моєї роботи є відкриття потенціалу дитини. Завдяки заходам, які вважаються новими, але створеними на основі традиційних форм з використанням цифрових технологій діти стають впевненішими, в них з’являється потреба комунікації, прагнення до нових знайомств, проблеми спілкування не тільки з однолітками класу, а й з інших міст. Раніше стандартом для педагога-організатора була тільки концертна діяльність, але зараз цей стереотип знищено в школі, де я працюю, адже не всім дітям дуже легко вийти на сцену і спробувати подолати свої страхи. Зараз діти бачать іншу картину, кожен працює в тому напрямку, який їм по душі. Тренінги, квести, майстер-класи, розклеювання листівок, волонтерство, участь в проектах, робота на телебаченні, допомога у написанні сценарію тощо – це настільки різнобарвна діяльність, яка охоплює 85 % учнів 5-11 класів, але найголовніше, що старші класи вчать молодших школярів.
      1-4 класи без уваги не залишаються. При обміні досвідом з іноземною школою я виявила, що наше учнівське самоврядування дуже сильно відрізняється від тієї школи, бо наші діти всі заходи, що готують проводять саме в молодших класах, таким чином виховуючи наступне покоління. За минулий рік ми провели більше 90 заходів не рахуючи звичайних традиційних шкільних свят. На тиждень по три заходи різної форми. Результат – більше 70 учнів-волонтерів, що раніше це було 15 учнів, які тільки виступали на сцені і вчителі робили все самі. В нас працює шкільне телебачення, є свій канал на тубі, де діти кожен тиждень створюють відео і викладають на каналі.
  Я чекала таких змін ще коли сама вчилася у цій школі, і мені випав шанс змінити систему роботи не тільки учнів, але й вчителів. І протягом всіх років роботи в школі я ніби постійно проводила «експерименти» впроваджуючи щось нове, залучаючи з кожним роком більше людей.  На початку роботи протягом 4 років очолювала гуртки «Мелодія» та «Актори», де можливо й виховала тих, хто зараз на чолі школи в 1- та 11 класі. Це покоління дуже сильно відрізняється віт тих,  хто випускався всі минулі роки, бо саме в цих дітей, починаючи з 3-4 класів була зовсім інша діяльність після уроків, і більша за кількістю.
Висновок
Поєднання традиційних і сучасних, цифрових, технологій в роботі педагога-організатора дозволяє, по-перше, зробити захід емоційно насиченим, спонукає дітей до активної діяльності, по-друге, наближає учнів до пізнання особливостей світу цифрових технологій, його наукових основ, по-третє, робить заходи яскравими, комунікаційними, захоплюючими,  чим викликає потребу у самостійній організації подібних заходів, виховує культурні навички, заохочує вивчати корисні, але не цікаві теми..
Завдяки тому, що працюючи сім років, як вчитель музичного мистецтва, який активно брав участь в заходах школи та міста організовуючи свята різних масштабів, до якого учні звертались не дивлячись на професію зі своїми сучасними викликами, які він постійно приймав і вчився заради змін режиму самоврядування і організації позашкільної діяльності, можу сказати, що за час впровадження моїх ідей учні стали більш активними, комунікабельними, творчими, емоційно налаштованими, впевненими у своїх силах. І на сьогодні ми  маємо гарні  результати.
Традиційно я і моя команда учнів беремо участь в літературно-музичних  фестивалях – «За здоровий спосіб життя» (ІІІ місце – 2013 р., І місце – 2014, ІІ місце – 2016, ІІ місце - 2017); «Дружина юних пожежних» ( І місце – 2013, 2014, 2015, 2016 роки, 2017, 2019 – ІІ місце), «КВК Юні інспектора ДАІ» (І місце – 2013,2014, 2016 роки, ІІ місце – 2017р.); «Лідер року» (Шарифова Аліна – ІV місце 2014 рік, Жук Катерина – ІІ місце 2015 рік, Ковальова Аліса – І місце 2016 рік, Скуратовська Дарина – І місце 2017 рік, Кобець Владислава – І місце 2018 рік, Іванова Валерія – ІІ місце 2019 рік); КВК 1-квітня, змагання між сусідніми містами (ІІ місце – 2015, 2016, 2017 роки; ІІ місце – 2018, 2019 роки); «Конкурс краси» (Яковлева Руслана – ІІ місце 2013р, Шарифова Аліна – І місце 2014 р, Жук Катерина – І місце 2015 р, Іванова Валерія – ІІІ місце 2017 р., Кобець Владислава – ІІІ місце 2018р,).
 Мої учні  - активні учасники вокального конкурсу «Звичайне диво» ( Бакеєва Аліна – ІІІ місце 2013р., Чаплич Поліна – ІІІ місце 2015р, Коцупей Софія – ІІ місце 2015 р., Бережний Максим – ІІІ місце 2016 рік, Чаплич Поліна – ІІ місце 2018, Жук Катерина – І місце 2017 р, І місце 2018 р.); «З Україною в серці» (Жук Катерина – І місце 2017 р., Чаплич Поліна – ІІ місце 2017 р, Гапоненко Надія – ІІІ місце 2017 р.)
Також з 2016 по 2019 року ми переможці обласного фестивалю - «Шукай краси – добра шукай» в номінації «Буктрейлер»:  Ковальова Аліса, Гладкіх Анастасія, Галінська Анастасія, Голуб Аліна, Овчаренко Єлизавета, Чаплич Поліна – І місце. Вже два роки поспіль ми учасники природоохоронних акцій, створення соціальних роликів, як області так і регіону.
Як куратор проектів Zero waste school – всеукраїнський І місце; Компола – всеукраїнський – І місце; програма «Сходини», «Молода енергія громад» ми стали переможцями, виграли гранти для шкільного телебачення, сортування відходів, компостування та подрібнення гілок в школі. Розробили з дітьми свої авторські проекти і успішно впровадили: «Свідомі громадяни», «Гілка», «Школа успіху Українськ», «МСРУкраїнськ».
Завдяки основам проектного менеджменту ми їздимо на тренінги, просто подорожуємо, нас запрошують, як досвідчених спікерів в м.Покровськ, Слов’янськ, Краматорськ, Київ, Луцьк, Фастів й інші міста.
                          Випускниця 2015 року Яковлева Руслана вже навчається в Харківській консерваторії на відділі вокалу – вихованка гуртка «Мелодія», випускник 2016 року Подлєсний Андрій, у минулому активний член гуртка «Актори», вступив до   Харківського театрального університету (на бюджетній основі) і вже грає ролі в драматичному театрі, а учениця 11 класу Ковальова Аліса теж є студенткою цього ж закладу з 2017 року, Полєвая Олеся з 2018 навчається на відділі хорового диригування в Бахмутському коледжі мистецтв, Бакеєва Аліна з 2019 також є студенткою цього ж закладу.
Матеріали власних розробок («Зірковий випуск-2014», Збірка сценаріїв «ДЮП», «ЗОЖ», національно-патріотичний проект «Ми – надія України») презентувалися на ярмарці ідей 2 роки поспіль, 20 сценаріїв-розробок є на «Всеосвіті», а також отримані сертифікати за них.
           В своїй роботі я прагну відійти від формалізму до того, що потребують наші школярі – діти цифрових технологій, діти-індиго, які заперечують норми і прагнуть зовсім до іншого. Я їх розумію, бо можливо сама є такою, хоча моє дитинство було далеким від діджиталізації. Вважаю, що педагог-організатор, скільки б йому років не було, має перезавантажуватись і приймати вимоги сучасних дітей, навіть якщо він так не звик і це не по його принципам. На те він і існує, щоб бути другом-порадником, психологом, який розуміє дитину і стає на його місце, бачить його очима, що він хоче, потребує. Скоро всі побачать, що діджиталізація стане першоосновою освітнього процесу і всім потрібно буде привчатися та змінювати себе, своє життя і свій підхід до роботи.







Список використаних джерел

1. Діджиталізація процесу педагогіки партнерства в умовах нової української школи Фамілярська Л.Л. http://conf.zippo.net.ua/?P=152

 

2. Лілія Гриневич: Що на нас чекає 2019 року в освіті https://osvitoria.media/opinions/liliya-grynevych-shho-na-nas-chekaye-2019-go-v-osviti/

 

3. 5 трендів вищої освіти у Європі http://gohigher.org/5_trendiv_vyshchoi_osvity_u_yevropi

 

4. Тетяна Нанаєва: Україні потрібна політика цифровізації освіти та окремий орган, який би нею опікувався https://www.itscholar.com.ua/blog/tetyana-nanayeva-ukrayini-potribna-politika-tsifrovizatsiyi-osviti-ta-okremij-organ-yakij-bi-neyu-opikuvavsya/


5. Цифрові технології в освіті – це не тренд, а вимога часу





Додаток 1

Захід №1 Для дітей
Назва сесії: Стаємо впевненішими – граючи.
Автор: Тельнюк Тетяна Володимирівна
Час
2  год.
Передумови та мета
На будь-яку тему вигадати завдання, встановити бали і дати годину на їх виконання. Приготувати ноутбук, проектор, телефони і скачати програму Телеграм або Вотсап.
Мета: підвищення навичок співпраці, емпатії, комунікації.

Завдання

    Навчання роботи в команді;
    Розвиток вміння домовлятися;
    Розкриття творчого потенціалу;
    Проявляння емоцій в різних формах діяльності;
    Відкриття в собі лідерських якостей;
    Розширення знань на прикладі корисної теми, але не цікавої;
    Надання відчуття свободи думок і дій для втілення найкреативніших і не завжди дозволених батьками та вчителями вчинків;
    Навчання справедливості, вміння правильно оцінювати свої можливості.

Покроковий опис сесії (час та діяльність)

Працюємо в одній великій аудиторії, а краще на всій площі будинку враховуючи всі кабінети та вулицю.
Пояснення правил
У вас є Лист-завдань. Там де написано відео – це означає записати відео на 20 секунд, яке втілить відповідь на завдання в цікавому форматі, який ви самі запропонуєте. Фото – це означає включити вашу уяву і проявити себе. В кадрі мають бути задіяні всі учасники команди, якщо когось немає, то завдання не зараховується. Тому вмовляйте, розмовляйте і т.д. Місце для кожного завдання має постійно змінюватись, не можна повторювати зал, коридор, клас.
Переможе та команда, яка набере найбільше балів. Бали даються за найкреативніші ідеї. У вас є 1 година. Не стійте на місці, побудуйте свою стратегію, розподіліть ролі, вирішіть в якому напрямку рухатись, щоб не бігати даремно. Пропонуйте ідеї і обирайте найкращу для перемоги. За цей час ви станете командою. Не бійтесь бути смішними. Підійдіть до цих завдань творчо.
Завдання виконуються не одним за одним, а за вашим вибором. Ви можете стрибати, лягати, сідати, співати, танцювати і так далі.
Не гайте часу, адже перемогти хоче кожний.
Успіхів Вам. Сьогоднішня тема квесту «Формула здоров’я»

Опис проведення
Групи об’єднуються після оголошення правил в команди по 6 осіб. Капітаном стає той, в кого є телефон з інтернетом і додаток «Телеграму» чи «Вотсапу».  Вчитель роздає листи-завдання на яких відмічені бали. В усіх капітанів має бути номер телефону вчителя і відправлене смс на мобільний додаток.
Квест
Протягом години діти виконують завдання бігаючи по приміщенню і одразу відправляють фото чи відео виконаного завдання. Вчитель може не зарахувати бали, якщо завдання було виконано не креативно. Також він постійно нагадує командам про час відправивши смс.
Приклад Листа-Завдання
1. 200 балів - Фото «Годуємо компо-улюбленця»
2. 200 балів Фото «Я займаюся спортом»
3. 400 балівФото «Реклама правильного режиму дня»
4. 300 балівФото «Тут займаються спортом»
5. 250 балівФото «Ми здорові бо обережні на дорозі»
6. 500 балівВідео «Простояти 20 секунд в нерухомій спортивній позі на ІІІ поверсі. Пози не повторюють інші учасники команди»
7. 500 балівВідео «20 секунд – Правила «Новий рік почнемо здоровим способом життя»
8. 600 балівВідео «Привітати за 20 секунд тих хто не п’є та не курить, з тим, що вони не п’ють і не курять»
9. 500 балівВідео 20 секунд «Показати сон і його користь»
10. 700 балівВідео 20 секунд «Заспівати пісню про спорт»
11. 700 балівВідео 20 секунд «Виконати танець – я правильно харчуюсь»
12. 500 балівВідео 20 секунд «Мій девіз по життю»
13. 250 балівФото «Здоров’я – це усмішка. Подаруй усмішку»
14. 300 балівФото «Малюю світ без наркотиків»
15. 1000 балівВідео «Скажи слово здоров’я на 5 різних мовах»
Обговорення:
По закінченню часу всі команди повертаються в залу.
Обговорення труднощів й успіхів роботи в команді.
Презентація результатів.
Після обговорення всі команди переглядають фото та відео на проекторі, адже у вчителя на ноутбуці встановлений мобільний додаток для комп’ютера і користуючись роздачею інтернету з телефону він показує результати.
Підсумок:
Підраховуються бали, визначається команда-переможців. Завдяки тому, що діти бачили всі фото і відео, в залі тривала позитивна атмосфера, вони самі визначали найкреативніші виконане завдання, то ніякої нездорової конкуренції виникнути не може. Сум присутній буде, але сум, який покаже, чому команда не виграла, яку стратегію потрібно обрати в наступний раз, як можна розширити свої дії, щоб завдання виконати цікавим способом.

Ви побачите, що після цього тренінгу діти зміняться у вас на очах. Вони будуть вільно мислити і впевненіше себе почувати.



5 хв.





















5 хв.






1 год.






































10 хв.


30 хв.




10 хв.
Потрібні матеріали і ресурси, як має бути облаштована тренінгова зала
Ноутбук, проектор, інтернет. Краще, щоб в класі були розставлені стільці, як в актовій залі. Для того, щоб не було видно окремих команд. Тобто всі сиділи разом.





Додаток 2
Захід №2 Для вчителів
Назва сесії: Вчимо бути впевненішими – граючи.
Автор: Тельнюк Тетяна Володимирівна
Час
1,5  год.
Передумови та мета
На будь-яку тему вигадати завдання, встановити бали і дати годину на їх виконання. Приготувати ноутбук, проектор, телефони і скачати програму Телеграм або Вотсап.
Мета: дати відчути вчителям необхідність співпраці, емпатії, комунікації під час роботи з дітьми.

Завдання

    Навчання розуміння необхідності ігрових елементів з використанням технологій для різновікових категорій дітей та дорослих.
    Розвиток вміння розуміти сучасне покоління;
    Розкриття творчого потенціалу;
    Проявляння емоцій в різних формах діяльності;
    Відкриття в собі нових якостей;
    Розширення знань про використання цифрових технологій для вивчення корисних, але не цікавих дітям тем;
    Надання відчуття свободи думок і дій, знищення рамок і стереотипів про дорослих людей;


Покроковий опис сесії (час та діяльність)

Працюємо в одній великій аудиторії, а краще на всій площі будинку враховуючи всі кабінети та вулицю.
Пояснення правил
У вас є Лист-завдань. Там де написано відео – це означає записати відео на 20 секунд, яке втілить відповідь на завдання в цікавому форматі, який ви самі запропонуєте. Фото – це означає включити вашу уяву і проявити себе. В кадрі мають бути задіяні всі учасники команди, якщо когось немає, то завдання не зараховується. Тому вмовляйте, розмовляйте і т.д. Місце для кожного завдання має постійно змінюватись, не можна повторювати зал, коридор, клас.
Переможе та команда, яка набере найбільше балів. Бали даються за найкреативніші ідеї. У вас є 45 хвилин. Не стійте на місці, побудуйте свою стратегію, розподіліть ролі, вирішіть в якому напрямку рухатись, щоб не бігати даремно. Пропонуйте ідеї і обирайте найкращу для перемоги. За цей час ви станете командою. Не бійтесь бути смішними. Підійдіть до цих завдань творчо.
Завдання виконуються не одним за одним, а за вашим вибором. Ви можете стрибати, лягати, сідати, співати, танцювати і так далі.
Не гайте часу, адже перемогти хоче кожний.
Успіхів Вам. Сьогоднішня тема квесту «Новорічний бал»

Опис проведення
Групи об’єднуються після оголошення правил в команди по 6 осіб. Капітаном стає той, в кого є телефон з інтернетом і додаток «Телеграму» чи «Вотсапу».  Керівник заходу роздає листи-завдання на яких відмічені бали. В усіх капітанів має бути номер телефону керівника і відправлене смс на мобільний додаток.
Квест
Протягом 45 хвилин вчителі виконують завдання, бігаючи по приміщенню і одразу відправляють фото чи відео виконаного завдання. Керівник може не зарахувати бали, якщо завдання було виконано не креативно. Також він постійно нагадує командам про час відправивши смс.
Приклад Листа-Завдання
1. 500 балів Відео 20 сек. – заспівати всією командою новорічну пісню
2. 450 балів Відео 20 сек. – привітати мешканців міста Українськ з роком Свині
3. 700 балів Відео 20 сек. – завмерти в центрі залу у вигляді танцюючих на балу
4. 700 балів Відео 20 сек. – танцювати під уявну музику 80х років
5. 500 балів Фото – всією командою зобразити ялинку
6. 800 балів Відео 20 сек. – креативно сказати «З новим роком» на 5ти мовах
7. 800 балів Відео 20 сек. – Розповісти новорічну історію
8. 400 балів Фото – з ведучою бала
9. 700 балів Відео 20 сек. – взяти інтерв’ю в іншої команди
10. 600 балів Відео 20 сек. – стояти в центрі залу у вигляді ялинкового лісу
11. 500 балів Фото «Королі балу»
12. 450 балів Фото Зобразити командою Святого Миколая
13. 700 балів Відео 20 сек. «Танець лебедів»
14. 600 балів Відео 20 сек. Обійняти всіх членів іншої команди
15. 1000 балів Відео 20 сек. Пошепки кричати «З Новим роком»
Обговорення:
По закінченню часу всі команди повертаються в залу.
Обговорення труднощів й успіхів роботи в команді.
Презентація результатів.
Після обговорення всі команди переглядають фото та відео на проекторі, адже у керівника на ноутбуці встановлений мобільний додаток для комп’ютера і користуючись роздачею інтернету з телефону він показує результати.
Підсумок:
Підраховуються бали, визначається команда-переможців. Тут вчителям пояснюються всі їх дії, емоції та використання свого потенціалу в різній віковій категорії. У вчителів позитивний настрій переважає конкуренцію під час виконання завдань, їм просто весело робити щось, що забирає рамки правил. Цим квестор потрібно дати відчути необхідність створення таких умов дітям для їхнього успішного розвитку. Вони мають проаналізувати, що знали чи не знали під час виконання завдань. Як вони отримали потрібну інформацію, чи була вона корисною, і як на звичайному уроці вона стає не цікавою. Також вчителі мали зрозуміти важливість використання дітьми цифрових технологій, які прискорюють процес навчання, але іноді через незнання повчальних функцій телефону, вони використовують його тільки для розважальної функції.
Вчителів потрібно постійно піддавати таким іграм, для того, щоб вони самі змінювались, виходячи з рамок свого дитинства. Адже дитинство сучасних дітей дуже відрізняється від їхнього.



5 хв.





















5 хв.






45 хв.






































5 хв.


20 хв.




10 хв.
Потрібні матеріали і ресурси, як має бути облаштована тренінгова зала
Ноутбук, проектор, інтернет. Краще починати і завершувати такий захід в актовій залі.












Додаток 3
Захід №3 Для батьків
Назва сесії: Вчимось підтримувати.
Автор: Тельнюк Тетяна Володимирівна
Час
1,5 год.
Передумови та мета
Провести соціальний експеримент з дітьми над батьками. Змонтувати відео. Запросити впевненого в собі підлітка.
Мета: навчити батьків довіряти та підтримувати своїх дітей, дарувати їм впевненість.

Завдання

    Змінення понять стереотипів у сімейному вихованні;
    Розширення і збагачення знань, щодо емоційної сфери у становленні особистості дитини та відпрацьовування навичок емпатійного реагування на дитячу поведінку;
    Виховування педагогічної компетентності батьків;


Покроковий опис сесії (час та діяльність)

Працюємо в одній аудиторії
Вправа-знайомство
Мета вправи: познайомитись один з одним завдяки розповіді про найяскравіші спогади зі своєю дитиною.
Опис проведення (хід проведення)
Всі батьки сідають у велике коло. Кожен по черзі називаючи своє ім’я і ім’я дитини, розказує найяскравіший спогад, який стався під час розмови, гри з дитиною.

Перегляд відео «Соціальний експеримент «Я тебе люблю»»
Мета: показати батькам свою неуважність до власних дітей, їх можливу причину замкнутості в собі, не впевненість. Проаналізувати свої дії та ще раз провести соціальний експеримент, але навпаки.
Опис підготовки експерименту
Вчитель включає невеликий відеоролик, де діти присутніх батьків дзвонять їм та кажуть, що люблять їх. У відповідь вони чують різні відповіді: «Що сталося?, Що ти накоїв?...» і дуже рідко можна почути у відповідь ті ж самі слова.
Робота в групах
Батьки об’єднуються в групи по шість осіб і пробують знайти пояснення, чому була така відповідь.
Презентація роботи в групах
По черзі команди розказують свої думку, щодо проблеми, яку вони побачили у відео.
Слово тренера
Іноді ми не бачимо, не чуємо дітей. Бо в нас у дорослих купа важливіших справ. Але потім ми вимагаємо, щоб нас обійняли, поцілували. І з кожним роком стає гірше. Тому, що ми самі не помічаємо дрібниць, які важливі для наших дітей. Звідси породжується невпевненість, заздрість до інших теплих відносин між батьками, злість, складний перехідний період. Давайте зараз скажемо собі, що як молитву кожен день ви будете говорити своїм дітям як в и їх любите. Вони будуть йти до школи, гуляти знаючи, що б не трапилось в них є люди, які їм пробачать, зрозуміють і завжди будуть любити.

Проведення соціального експерименту
Кожен з батьків по черзі дзвонить своїй дитині і без інших слів каже, що любить її. На очах у батьків виступають сльози, діти не розуміючи нічого кажуть у відповідь те ж саме.
Обговорення
Батьки розповідають свої відчуття та враження. Аналізують свої дії, сміливість. Чи важко їм було сказати такі важливі слова?

Виступ запрошеного підлітка «Моя історія успіху»
Мета: показати батькам результати плідної роботи батьків та вчителів над впевненістю, самостійністю та успішності цього підлітка
Опис проведення
Підліток – президент школи, автор власних проектів, переможець всеукраїнських конкурсів та олімпіад, учасник шкільного, міського та обласного життя, спікер, якого запрошують в різні міста України, впевнена в собі особистість, яка прагне до постійного саморозвитку. Він розповідає свою історію успіху, хто допомагав, як все починалось, які були переживання, переломні моменти, які були цілі, і якими стали, що він може у свої 14 років.
Своїм прикладом він має надихнути батьків на подальшу підтримку своїх дітей. Бо якщо не підтримав одного разу в інший дитина вже не захоче себе проявляти.
Підліток і підводить підсумок свого виступу.

Творче завдання „ Спогади дитинства”
Мета: сприяти актуалізації дитячого досвіду батьків для усвідомлення і розуміння проблем, які зараз переживає дитина.
Опис проведення
І етап. Тренер пропонує учасникам озирнутися на своє минуле і пригадати своє дитинство у віці, в якому зараз їхня дитина.
Завдання:
1.Пригадайте себе у віці Вашої дитини.
2. Що для Вас було важливим.
3.Яким був Ваш характер, особливості поведінки.
4.Повертаючись у сьогодення, пригадайте ті вчинки Вашої дитини, які вам не подобаються і уявіть, як би Ви вчинили на її місці.
5.Спробуйте знайти в кожному з цих вчинків такі сторони, які можуть викликати у Вас розуміння чи навіть відчуття радості, задоволення.
6. Визначте в кожному конкретному випадку, що саме нагадує про Ваші вчинки в минулому.
7.  Подумайте про те, як саме поведінкові прояви дитини відображають її індивідуальність та до чого вона прагне.
ІІ етап. Учасники розповідають про свої спостереження.
Слово тренера:
 Не забувайте, що одна із переваг батьків – радіти приємним сюрпризам своєї дитини.
Бажання батьків дозволяти дитині робити те, що вона хоче, і бути ким вона хоче, — і є, в кінцевому рахунку, проявом любові до неї.
Звичайно, батьки інколи прагнуть попередити неприємності у житті дитини, відгородити її від помилок, але у цьому випадку найбільшою помилкою батьків є позбавлення дитини досвіду та здатності самостійно пізнавати життя.

Вправа «Якою я бачу свою дитину?»
Опис підготовки: до заходу роздати дітям аркуші, де вони мають записати свої мрії, щодо майбутньої професії. Прикріпити на фліпчарт всі відповіді.
Мета: показати вплив бачень батьків на думки власної дитини, їх неправильний прояв емоцій, змушування.
Опис проведення:
Всім роздаються аркуші, де вони пишуть свої бачення майбутньої професії дитини і найзаповітніші їх мрії. Потім тренер пропонує обрати з дошки на думку батьків відповідь їхньої дитини. На зворотній стороні написано прізвище і ім’я того хто написав відповідь. Батьки порівнюють свої відповіді й дітей.
Обговорення
Кожний по черзі висловлює свою думку, чому не зійшлись відповіді, чи навпаки.
Підсумок вправи
Ви – батьки, маєте великий вплив на рішення свої дітей. Іноді не дослухаєтесь до їхніх бажань, бо думаєте, що ваші правильніші. Але завжди потрібно пам’ятати, що ви тільки народили свою дитину і дали основні цінності, а все інше має вже вирішувати саме вона. Ви маєте бути тільки як ті, хто завжди вірить, підтримує та допомагає цим у звершеннях.
Рефлексія.
Тренер пропонує кожному по колу сказати побажання батькам і їхнім дітям.

8 хв.







4 хв.









10 хв.


5 хв.


3 хв.











10 хв.




5 хв.



15 хв.

















15 хв.































20 хв.





5 хв.






13 хв.


2 хв.






5 хв.
Потрібні матеріали і ресурси, як має бути облаштована тренінгова зала
Стільці, фліпчарт, ноутбук, проектор, аркуші за кількістю присутніх.

webkitallowfullscreen="true" width="480">








2016-2017 НАВЧ. РІК
Опис   власного педагогічного досвіду

Ковтун Тетяни Володимирівни, вчителя музики

Української ЗОШ І-ІІІ ступенів №12 м. Селидового

«Емоційне забарвлення уроку музики як засіб естетичного виховання учнів»



Мистецтво потребує духовної підтримки,

але для насолоди мистецтвом,

для його розуміння необхідні знання,

а відтак і зустрічні душевні поривання…



     Свою педагогічну діяльність як вчитель музичного мистецтва я розпочала у 2012 році. Ще з дитинства мріяла стати вчителем музики і бути схожою на свого викладача. Бо він, у моєму розумінні, був справжнім, сучасним. Він відкрив для мене справжній світ музичного мистецтва. Музика допомогла мені зрозуміти себе та інших, навчила розпізнавати добро і зло, шляхетність і підлість, правду і брехню. І мені захотілось поділитися своїм відкриттям, навчити інших розуміти світ людей через музику.

     Урок музики для мене – це простір пізнання щастя і радості, емоцій і цікавої інформації. Одне непокоїть: і у закладі освіти серед педагогів, і серед дітей та їхніх батьків переважає ставлення до музики як до неважливого, другорядного предмета. Через це діти мають одностороннє розуміння музики, сприймають її лише як розвагу.

     Тому в практичній діяльності намагаюся довести, що, крім розважальної функції, урок музичного мистецтва має більш важливі складові впливу на естетичне виховання школярів, формує пізнавальну і комунікативну компетентність учнів, виховує естетичні смаки, здатність сприймати прекрасне. Саме на уроці музики формуються інтелектуальні, морально-етичні, духовні, патріотичні якості  підростаючого покоління через пісню, танець, марш. Музику сприймає душа. Тому емоційне забарвлення уроку  вважаю ефективним засобом естетичного виховання учнів. В наш прагматичний час ця проблема є актуальною.

     Мета моєї роботи – це формування морально- й емоційно-ціннісного ставлення до творів мистецтва та явищ дійсності; розвиток креативного, дивергентного мислення та творчих здібностей; виховання музичного стилю, смаку учнів, потреби у самостійному спілкуванні з високохудожнім матеріалом, слухацької та виконавської культури; дослідження впливу емоційного забарвлення уроку музики на  естетичне виховання школярів.

             Щоб досягти мети,  треба реалізувати завдання:

- зацікавити учнів, посилити мотивацію навчання;

- підвищити  продуктивність уроку;

- розширити межі самостійної діяльності школярів;

- урізноманітнити форми подання інформації, типів навчальних завдань;

- виявити емоційну складову учня;

- створити вільний емоційний простір на уроці;

- активізувати освітній процес за рахунок посилення наочності;

- вдосконалити здійснення  міжпредметних зв’язків;

- застосовувати ігрові прийоми;

- активізувати навчальну діяльність учнів, посилити їх роль як суб’єкта навчальної діяльності;

- формувати музичну культуру як невід'ємну частину духовної культури;

- забезпечити зворотній зв’язок, можливість рефлексії.

  Отже, ідея мого досвіду полягає у спробі створення власної методики «Ідеальний урок»; виробленні такої стратегії  використання  певних інноваційних та традиційних технологій навчання на уроках музики, що зацікавить учнів, зробить урок захоплюючим, хвилюючим, яскравим, емоційно насиченим, подарує  щастя кожній дитині.

  Науково-теоретичне обґрунтування обраної теми

  Прогресивні педагоги у різні часи зосереджували увагу на тому, що музичне мистецтво є складним, діалектичним процесом розвитку музичних, художньо-творчих здібностей людини. Дослідники визначають музичне навчання, як складний, діалектичний процес розвитку музичних, художньо-творчих здібностей людини. Воно розвиває весь комплекс здібностей, охоплює всі сфери психіки людини. Сприйняття музики спирається на емоції, почуття, переживання,  ніби «пропускає» через себе пізнання і оцінювання явищ навколишньої дійсності.

     Різні  аспекти педагогічної інноватики досліджувались В. Загвязинським, Л.Ващенко, Л. Даниленко, О. Поповою та ін. Але  питання оновлення музичної освіти лишилися поза увагою науковців.

     Гедоністичні, тобто емоційні, переживання пов’язані з проблемою вітальності людини і висвітлені в роботах О.Бушмакіної, В.Круткіна, О.Петровської, В.Подороги та ін.; переживання радості, щастя, свободи розкриті в роботах В.Іванова, К.Льюїса, В.Розанова; бажання, хотіння -  в працях М.Бахтіна, Р.Жирара, Ж.Лакана. В науково-методичній літературі проблема гедоністичного, емоційного виховання розглядалась в деяких аспектах, а саме: визначені принципи вокальної підготовки на основі використання фонетичного (О.Коміссаров, А.Саркісян) та фонопедичного (В.Ємельянов) методів; формування вокально–мовленнєвої культури учителів музики (Л.Азарова, Н.Швець).

     Практична значущість досвіду

     Аналіз сучасної теорії і практики педагогічної освіти показав, що проблема емоційного забарвлення уроку музики у психолого-педагогічної галузі розроблена недостатньо, тому дослідження у цьому напрямку наповнить мою вчительську методичну скарбничку. Робота в даному  напрямку полегшить розуміння і сприйняття учнями навчального матеріалу, розвиватиме художнє сприймання дійсності, сприятиме запам’ятовуванню навчального матеріалу на значний період, сформує позитивне мислення, скоротить час на розв’язання проблеми.

            Технологія  реалізації провідної педагогічної ідеї досвіду та її складових

       Емоційне  забарвлення уроку музики проявляється через урізноманітнення форм та методів вивчення нового матеріалу,  побудову уроку музики на засадах духовності, осучаснення програми через продуманий добір додаткового матеріалу,  подолання формалізму у проведенні уроку.

       Працюючи на досягнення завдань курсу музичного мистецтва, намагаюся створити таку атмосферу уроку, яка вплине на розвиток внутрішнього духовного світу дитини, пробудить інтерес до музики, готовність її відчувати, насолоджуватись її звучанням. Розуміння, що музика тісно пов’язана з життям, з’явиться поступово, при використанні ефективних методів, форм, засобів навчального процесу.

       В своїй практичній діяльності для створення емоційного фону уроку використовую у розумному поєднанні традиційні та інноваційні технології навчання.  Серед великого спектру методів і прийомів,  апробованих мною, значне місце посідають методи стимулювання, які  створюють емоційну, творчу атмосферу. Це сприяє ситуації успіху. На етапі мотивації ефективними можуть бути такі прийоми, як «Інсценування вчителем проблеми», «Лист» тощо (Додаток 1). Метод емоційної дії виражає відношення до прослуханого твору  за допомогою образного слова, жестів, міміки. Метод порівняння створює ситуації, які викликають в учнів великий інтерес. За допомогою ігрових ситуацій легше організовувати пісенну творчість, інсценування, драматизацію. Ігрові технології ефективно застосовувати на етапі актуалізації опорних знань та чуттєвого досвіду учнів (Додаток 2). Проблемно-пошукові ситуації концентрують слухову увагу учнів, активізують музичну діяльність, змушують мислити, міркувати, розвивають творчі здібності дітей.

       В молодших класах часто використовую прийом «пластичного  інтонування». Це природне вираження в жесті, ході, танцювальному русі  почуття, переживання емоційного змісту твору. На своїх уроках я поєдную музику і рух різними способами: вільне диригування, тактування, крокування, рухи. При засвоєнні навчальної інформації в основній школі користуюся такими методами та прийомами: метод проекту, рольові імітаційні ігри:  «Прочитай – це легко»,  «Таємний шифр», «Ми - науковці», «Дерево мудрості», «Кореспондент» тощо  (Додаток 3). Аналіз прослуханого твору вдало проходить із застосуванням прийомів «Ланцюжок», «Казка-інсценування» (Додаток 4). Також постійно використовую метод моделювання, де поєдную наочні засоби, художнє виконання твору і словесні методи. За допомогою інформаційних технологій на уроках музики учні створюють творчі роботи, мультимедійні презентації, проводять пошукову роботу.

       Для розвитку творчих здібностей, емоційності учнів використовую нестандартні уроки: урок-вікторина, урок-концерт, урок-подорож, урок-самопізнання, урок-гру тощо (Додаток 5).

  Окрему увагу приділяю позакласній діяльності. Протягом 4 років очолюю гуртки «Мелодія», «Актори». Ми готуємось до свят, концертів, конкурсів, ці заходи завжди дарують щастя і радість дітям та глядачам. Кількість бажаючих виступити постійно збільшується. Я вважаю, що це моє велике досягнення - мати активну музично-театральну, здорову школу.

Висновок

Поєднання традиційних і новітніх технологій на уроках музики дозволяє, по-перше, зробити урок емоційно насиченим, спонукає дітей до активної музичної творчості, по-друге, наближає учнів до пізнання особливостей музичного мистецтва, його наукових основ, по-третє, робить уроки яскравими, емоційними, захоплюючими,  чим викликає потребу у самостійному ознайомленні  учня з найкращими зразками музичних творів, виховує музичний смак, слухацьку та виконавську культуру дітей.

За час впровадження моїх ідей учні стали більш активними, комунікабельними, творчими, емоційно налаштованими, впевненими у своїх силах. І на сьогодні ми  маємо певні  результати.

Традиційно я і моя команда учнів беремо участь в літературно-музичних  фестивалях – «За здоровий спосіб життя» (ІІІ місце – 2013 р., І місце – 2014, ІІ місце – 2016,); «Дружина юних пожежних» ( І місце – 2013, 2014, 2015, 2016 роки), «КВК Юні інспектора ДАІ» (І місце – 2013,2014, 2016 роки); «Лідер року» (Шарифова Аліна – ІV місце 2014 рік, Жук Катерина – ІІ місце 2015 рік, Ковальова Аліса – І місце 2016 рік); КВК 1-квітня, змаганння між сусідніми містами (ІІ місце – 2015, 2016 роки); «Конкурс краси» (Яковлева Руслана – ІІ місце 2013р, Шарифова Аліна – І місце 2014 р, Жук Катерина – І місце 2015 р).

 Мої учні  - активні учасники вокального конкурсу «Звичайне диво» ( Бакеєва Аліна – ІІІ місце 2013р., Чапліч Поліна – ІІІ місце 2015р, Коцупей Софія – ІІ місце 2015 р., Бережний Максим – ІІІ місце 2016 рік). У 2016 році в  конкурсі буктрейлерів, присвячених  творчості Івана Франка,  Ковальова Аліса посіла І місце (м. Слов’янськ).

                   Випускник 2016 року Подлєсний Андрій, у минулому активний член гуртка «Актори», вступив до   Харківського театрального університету (на бюджетній основі) і вже грає ролі в драматичному театрі, а учениця 11 класу Ковальова Аліса теж збирається йти професійною стежкою актора.

Матеріали власних розробок («Зірковий випуск-2014», Збірка сценаріїв «ДЮП», «ЗОЖ», національно-патріотичний проект «Ми – надія України») презентувалися на ярмарці ідей 2 роки поспіль.

У реалізації концепції музичної освіти вже зроблені певні кроки. Однак нерозв’язаними вважаю такі проблеми: перенасичення навчальних програм другорядною інформацією, яка мало що дає для розвитку учня і, що характерно, ніколи йому в житті не знадобиться; відсутність державного фінансування на оснащення навчальних кабінетів сучасними засобами навчання та обладнанням.  Для вирішення цієї проблеми  велику допомогу в підготовці до уроків  надають різноманітні Інтернет-ресурси.



Додаток 1

Мотивація навчальної діяльності учнів

    Інсценування вчителем проблеми

            Учитель вдає, що забув, як називається тема уроку, але пам’ятає якісь особливості. І так, як суддя,  постійно доводить, згадуючи через твердження, різні види діяльності на уроці.

Наприклад: Тема «Який буває темп?». На початку уроку після вітання  вчитель починає швидко розгублено ходити по класу, потім уповільнюється і говорить учням: «Діти, сьогодні у нас на уроці важливий гість, але мені так соромно перед ним, що я забула, як його звуть. Але я пам’ятаю, що в нього за професія, які особливості він має…»..і так далі. І за урок,  в кожних видах діяльності, вчитель чергує повільний та швидкий темп. В кінці уроку вчитель говорить, що його звуть пан Темп, і весь урок ми щось робили в русі…і так далі.

                  Лист

Вчитель знайшов лист, де написано , що станеться щось непередбачуване на уроці музики. Прочитавши сам дивується. Тема може бути різною, цю непередбачуваність дитина має помітити сама, тобто, якийсь емоційний сплеск на уроці завдяки іншим іграм у вас буде.

Додаток 2

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

        Інтелектуальне шоу «Згадай, якщо можеш»

Учитель, ніби репортер з мікрофоном починає речення і підходить до учня, який повинен його закінчити. Якщо той зволікає з відповіддю, то може сказати: «Допомога залу», «Телефон друга», «Варіант відповіді».

        Квітка пам’яті

Вчитель пропонує учням по бажанню витягнути пелюстки з квітки, де на зворотній стороні є питання. Учні, прочитавши запитання, повинні дати на них відповіді. Якщо всі відповідають на питання (учитель допомагає), то вони обирають той вид діяльності, якому буде приділено більше уваги.

        Розрізане доміно

Учням роздають картки, на половині яких записано початок пісні, а на решті — закінчення. Учень, який отримав картку з початком пісні, починає співати, а той, у кого картка з продовженням — завершує фразу.

Потім учитель пропонує визначити, до яких видів пісень належать ці пісні.

Додаток 3

Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

         Прочитай – це легко

Учням пропонується відкрити книгу і прочитати заданий матеріал, потім вчитель з мікрофоном підходить до учня, якого хоче спитати, і задає йому питання. Так матеріал засвоюється швидше, легше, емоційніше. Діти можуть іноді підглядати. Відчувають себе всезнайками.

       Ми - науковці

Учні повинні уважно поглянути на нотний запис пісні та дослідити музичні знаки, що вони бачать (називають: скрипковий ключ; розмір; тривалості нот — восьмі, шістнадцяті з крапкою, половинні, четвертні; паузи; ліги; вольти; знаки альтерації; реприза; затакт; двочастинна форма).

        Таємний шифр

Учитель зашифровує поняття, назви балетів, опер, творів, прізвища композиторів і пропонує відгадати. Наприклад: балет « воспдуляжмчатмкрокасулувняор»

Додаток 4

Аналіз прослуханого музичного твору

      Казка-інсценування

Після прослуханого твору, учитель пропонує учням передати емоції, настрій, характер в жестах, танці, мімічному кривлянні. Можна вибрати декілька учнів, ніби акторів у театрі, а інші глядачі.

       Розкажи докладніше (метод «Круглий стіл»)

 Після прослуханого твору, дітям пропонується розказати, що вони почули. Але обговорити це,  ніби вони усі не на уроці, а вдома з родиною, тобто в процесі  простої бесіди, без опитування. При цьому може виникнути між учнями і дискусія.

      Ланцюжок

Учні відповідають по черзі один за одним, використовуючи орієнтовні таблиці емоційно-естетичних визначень музики.

Наприклад:

- Поміркуйте, якою є емоційна характеристика музики.

- У якому темпі звучить музика?

- Якою є емоційна характеристика динаміки? 

Застосування учнями знань у нових умовах із метою формування вмінь

      Злови ритм

Після прослуханого твору, учням пропонується простукати, проплескати ритм твору. Можливо, потрібно бути повторне прослуховування.

      Не бійся – повторюй

При вивченні пісні учитель обирає рядок чи словосполучення і в ритмі промовляє, може проплескувати ритм, а учні мають повторити, і так до кінця пісні.

      Караоке

Після прослуханої пісні  учням пропонується заспівати, дивлячись на екран.

Перевірка розуміння та корекція засвоєння учнями нового матеріалу

·         Продовж речення

Учитель починає, учні продовжують його думку.

-         КВК

Учні діляться на групи, обирають назву команди. Учитель пропонує кожній групі створити кросворд, питання за темами, згадати пісні. Кожна група має  виконати те завдання, яке запропонує протилежна група.

-         Концерт

Розділити учнів на групи, дати їм пісні на вибір, з вивчених, і презентувати у вигляді, співу, танцю, інсценуванні пісні.

-         Вигадник

Кожен учень отримує ланцюжок слів з певної теми, з якими має вигадати казку, історію, вірш, пісню.

-         Впізнай мелодію

Музична вікторина за пройденими прослуханими творами. Учні мають написати композитора, чи назву твору.

Запитай сусіда

Учням дається право обирати питання за пройденим матеріалом, яке вони задають сусіду, чи тому, кому захочуть. 

Приклади домашніх завдань

-         Проектна робота:

Зроби з батьками шумовий інструмент

Презентація: улюбленого гурту, виконавця, історію пісні…

Намалюй ілюстрацію до музичного твору

Мої музичні враження

Створи з батьками герб, гімн, прапор родини

Відстеження лейтмотивів героїв опери чи балету

Колаж: улюблених співаків, сучасних композиторів, бардів, рок-музикантів..

Прослідкуй порядок музичних творів в мюзиклах, кінострічках…

Додаток  5
Розробка уроку в 1 класі № 11
Розробка уроку в 2 класі №13
Розробка уроку в 3 класі №24
Розробка уроку в 5 класі №10
Розробка уроку в 5 класі14
Презентація до уроку в 5 класі №14
Розробка уроку в 6 класі№13
Розробка уроку в 6 класі14
Презентація до уроку в 6 класі №14
Розробка уроку в 7 класі7
Презентація до уроку в 7 класі №7
Розробка уроку в 7 класі14
Презентація до уроку в 7 класі №14
 



Майстер-клас